Tukar Nama Kereta Owner Meninggal dan Peraturannya

By | 26 Agustus 2020

Berkenaan dengan tukar nama kereta owner meninggal, prosedur pergantian nama baru berpanduan kepada Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia. Dahulunya, ada beberapa alasan mengapa perlu tukar  nama kereta. Di antaranya adalah owner kereta meninggal atau kita membeli kereta bekas. Dikarenakan hal itu, perlu mengganti nama kereta owner untuk kepemilikan baru.  Untuk mengganti nama kepemilikan kereta tentu ada prosedur dan persyaratan yang harus disiapkan.

Tukar Nama Kereta Owner Meninggal

Boleh dikata, tukar nama kereta owner meninggal dengan kepemilikan baru dilakukan agar kenderaan tersebut dapat digunakan sebagaimana mestinya dan menghindari hal-hal yang tidak diinginkan. Antara kes ini, pembaharuan pemilikan kereta juga membolehkan pembaharuan insurans dan cukai jalan. Pemilik kereta baru juga mesti mematuhi prosedur yang sedia ada. Juga memastikan bahawa cukai jalan masih boleh digunakan dan tidak melebihi tempoh yang ditetapkan. Penjelasan di bawah ini adalah cara tukar nama kereta owner meninggal sesuai dengan prosedur yang berlaku.

Sijil Pemilikan Kenderaan Owner yang Meninggal

Di kala owner kereta telah meninggal dunia, pegawai yang dibenarkan akan membuktikan pemilikan kereta itu kepada ahli waris yang dimaksudkan. Walau bagaimanapun, jika menentukan siapa ahli waris itu agak sukar untuk dilakukan, satu penyelesaian adalah untuk membuat permintaan kepada institusi yang berkaitan untuk pengedaran harta yang sewajarnya.

Tukar Nama Kereta Owner Meninggal  Kurang dari 3 Tahun

Adapun tempoh juga sangat berpengaruh bagi pengurusan surat. Owner kereta meninggal adalah satu faktor yang memerlukan menukar nama Sijil Pemilikan Kenderaan. Jika owner kereta meninggal dalam tempoh kurang dari 3 tahun, maka pemilikan boleh diperbaharui sekali. Pembaharuan pemilikan ini dilakukan dalam tempoh 6 bulan oleh ahli waris pemilik kenderaan dan dijalankan oleh JPJ.

Apabila dalam tempoh 6 bulan pembaharuan nama Sijil Pemilikan Kenderaan tidak lekas dilakukan, maka selanjutnya pembaharuan roadtax. Antara perkara ini, hanya dibuat berdasarkan pertimbangan dari JPJ adalah maksimal 3 tahun. Jika dalam tempoh 3 tahun pembaruan kepemilikan tidak dilakukan, maka Sijil Pemilikan Kenderaan tidak dapat diganti nama kecuali hak milik kenderaan telah diubah.

Tukar Nama Kereta Owner Meninggal  Lebih dari 3 Tahun

Dengan berkongsikan dengan tempoh, maka sesuai yang telah disebutkan sebelumnya bahwa apabila owner kereta meninggal kurang dari 3 tahun, maka pembaruan kepemilikan bisa dilakukan dalam tempoh 6 bulan dan maksimumnya 3 tahun. Namun, jika lebih dari 3 tahun maka pembaruan nama Sijil Pemilikan Kenderaan dapat dilakukan jika hak milik telah ditukar.

Walau bagaimanapun, jika kenderaan masih terikat dengan kredit atau hutang, ia mesti diselesaikan dengan segera. Jika pinjaman kenderaan telah dibiayai dan tiada pinjaman baru, hak pemilikan dapat diatur dengan segera. Selepas itu, jika pemilikan kereta telah berubah, ia boleh menjaga insurans dan pembaharuan Sijil Pemilikan Kenderaan. Kemudian bagaimana Anda membalikkan nama kereta? Berikut ialah ulasannya.

1.     Menyelesaikan Pembagian Harta

Sekiranya pemilik kereta masih keluarga sendiri, telah meninggal dunia dan meninggalkan pusaka, untuk menukar nama Sijil Pemilikan Kenderaan mesti melengkapkan pengedaran aset terlebih dahulu. Kenderaan atau kereta pemilik mayat termasuk dalam warisan.

Adalah perlu untuk memproses pengurangan kuasa wakil terlebih dahulu sebelum menukar hak harta. Untuk melaksanakan pengedaran dokumen yang diperlukan, antara lain surat geran probet, surat kuasa atau surat warisan dan pesanan tagihan. Dokumen-dokumen ini boleh diperolehi dari Mahkamah Tinggi, Amanah Raya Berhad atau Pegawai Kecil Pesaka.

2.     Ujian Puspakom

Selepas proses pengedaran warisan selesai, maka diteruskan dengan ujian Puspakom. Anda memerlukan sijil pemilikan kenderaan (VOC) atau gerai asal.

3.     Pemilik Baru Buat Insurans dalam Nama Sendiri

Proses seterusnya adalah membuat insurans baru. Pembentukan insurans ini penting sebelum menukar nama pemilikan kenderaan. Buat insurans kenderaan bagi pihak pemilik baru dan jangan lupa memberitahu agen insurans bahawa insurans dibuat untuk proses pertukaran nama Sijil Pemilikan Kenderaan.

Sekiranya insurans selesai, maka proses menukar nama boleh dilakukan di JPJ. Anda boleh mengatur pertukaran dengan nama sendiri atau melalui wakil.

4.     Membuat Sijil Pemilikan Kenderaan Baru

Selepas melalui proses pengedaran warisan, pemeriksaan dan membuat insurans maka anda sudah dapat membuat Sijil Pemilikan Kenderaan  baru. Sekiranya Sijil Pemilikan Kenderaan baru siap, anda perlu membayar sedikit wang dalam kaunter JPJ dan proses penggantian Sijil Pemilikan Kenderaan selesai

Dokumen yang Wajib Disiapkan

Selepas mengetahui tahap-tahap tukar nama kereta owner meninggal, jadi apa dokumen yang diperlukan? Sekiranya Anda ingin menjaga perubahan nama pemilikan kereta, Anda mesti menyediakan dokumen-dokumen berikut.

  1. Borang semakan TM-3 dengan dua salinan (Halaman 1/2009)
  2. Borang JPJK3A sebanyak dua salinan dan telah ditandatangani oleh pemilik baru
  3. Sijil pemilikan kenderaan (VOC) atau sijil pendaftaran kenderaan asal (JPJK2 / Grant)
  4. Pemilikan asal atau dokumen pengesahan dari pentadbir, iaitu (jika berkenaan) perintah mahkamah, geran probet, komitmen atau surat arahan dari Trust of Berhad dan surat pentadbir
  5. Pemeriksaan pemilikan PUSPAKOM dalam bentuk laporan B5 yang sah dan sah
  6. Satu salinan identiti pemilik baru melalui TM-AB untuk kategori individu.

Dokumen yang disebutkan di atas mestilah disediakan sebelum anda mengatur perubahan pemilikan Sijil Pemilikan Kenderaan . Di samping itu, Anda mesti menghadiri proses yang dijalankan tanpa diwakili. Ini adalah supaya memperbaharui pemilikan kereta Anda mendapat maklumat secara langsung dan jelas.

Kesimpulannya Berkenaan dengan Tukar Nama Kereta Owner Meninggal

Inilah step by step untuk tukar nama kereta owner meninggal. Prosedur yang mesti diluluskan adalah pengedaran warisan atau pengagihan harta yang tepat, pemeriksaan Puspakom, membuat insurans dan menukar nama Sijil Pemilikan Kenderaan. Untuk menukar nama pemilikan, Anda mesti menyediakan fail dan dokumen yang diperlukan dan menjaga mereka dalam JPJ. Jika proses pertukaran selesai, maka Anda boleh menukar nama Sijil Pemilikan Kenderaan.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *